Section categories

My files [26]

Log In

Search

Site friends

  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Statistics


    Total online: 2
    Guests: 2
    Users: 0
    Thursday, 2025-06-26, 3:28 PM
    Welcome Guest
    Home | Sign Up | Log In | RSS

    Art studio-Decoupage forever

    File Catalog

    Home » Files » My files

    Епохи и стилове
    2013-09-30, 10:23 PM

    Древногръцко изкуство /I част/

    Древна Гърция била разположена в южната част на Балканския полуостров, приблизително на територията заемана от днешна Гърция. Древните гърци били смели и опитни мореплаватели. Те организирали експедиции за основаване на колонии по бреговете на Черно и Егейско море, както и по бреговете на Южна Италия.
     
    Робовладелското общество тук се различава от това на Меспопотамия /Двуречието/ и Египет. Деспотичната власт на Изтока не се възприема в Елада. Постепенно в Елада царската институция бива премахната и заменена с републиканска. Установява се робовладелска демокрация, която дава равни права на всички робовладелци и свободни граждани, но не и на робите. Свободният гражданин се насочва към създаването на всички онези духовни, материални и културни ценности, пред които човечеството се прекланя и до днес.
     
    Робовладелската демокрация налага своя отпечатък върху изкуството. В центъра му стоят човекът, неговата физическа и духовна красота, вярата в творческите възможности на свободния гражданин. При обясняване на природните явления се влага разумно начало. В гръцката митология фантастичните чудовища на Изтока-свинкс, дракон, минотавър, хидра и др. биват избивани от различни герои. Мисълта на древният елин е била освободена от кошмарните видения на техните силуети по дворци и храмове.
    Боговете и богините добиват човешки образ. Изкуството на Древна Гърция възвеличава човека, а не идеята за неограничената власт на деспота.
    Творбите на изкуството в Древна Елада се поставят по обществени места.
    Темите и сюжетите на старогръцкото изкуство са из митологията и преданията на героите, създадени още през родовообщинния им строй.

    Историята на Древна Гърция се разделя на следните главни периоди:
    1. Омировски-героичен (XII-VII в.пр.н.е.). Това е времето на разпадане на родовообщинния строй. През него процъфтява епосът, създадени са Илиадата и Одисеята.
    2. Архаичен (VII-VI в.пр.н.е.). През този период се развиват науката, философията и изкуството.
    3. Класически (V-почти до края на IV в.пр.н.е.) През този период изкуството достига връхната си точка.
    4. Елинистичен (края на IV-I в.пр.н.е.). През този период старогръцката култура става култура на народите от Стария свят.
     
    Омировски период
    През Омировският период робовладелското общество е в началото на развитието си. Трудът на робите се използва за развитие на стопанството. Създава се митологията. Изобразителното изкуство е още слабо развито. До нас са достигнали главно керамични произведения.
    По запазените вази върху, бледожълт фон са нарисувани с черни линии геометрични орнаменти. Намерени са вази високи колкото човешки ръст. Те са украсени с геометрични орнаменти, най-разпространен от които е меандърът. Изобразени са и силно стилизирани човешки, растителни и животински образи.
    Южният климат налага и отпечатък върху архитектурата. Култовите постройки, театрите и др. Имат открит вътрешен двор, който изпълнява ролята на зала. Представата за храмовете добиваме от два модела-единят от Аргос, а другият от Перахора. Това са неголеми помещения с портал, оформен от дървени колони.
    Скулптурата е още в началото на своето развитие. Намерени са теракотни и бронзови статуетки. Фигурите са работени наивно.
     
    Архаичен период
    През него се развива робовладелството. Появява се паричната размяна в търговията. Властта на родовата аристокрация бива сменена от демокрацията. През този период старогръцкото изкуство излиза от примитивизма и тръгва по пътя на реализма.
    Керамика. Керамиката прехвърля границите на занаята и става високохудожествено изкуство. Все още се чувства влиянието на Изтока. По вазите се намират изображения на грифони, лъвове, свинксове. Източните мотиви обаче постепенно изчезват и на тяхно място се появяват човешки фигури в разнообразни композиции. Рисуват се черни фигури на червеникавия фон на печената глина, т.н. чернофигурна вазопис.
    Вазописта и съответно живописта достигат най-голям разцвет в Атина. Към 530г. започват да се рисуват червени фигури на черен фон, т.н. червенофигурна вазопис, която измества чернофигурните изображения.
     
    Архитектура. Органичната връзка между архитектурата и скулптурата на Изтока преминава в Гърция. Най-монументалните архитектурни съоръжения са храмовете. Старогръцките храмове се оформят в три архитектурни системи-ордери: дорийски, йонийски и коринтски. Първите два се създават в архаичния период, а третият – в класическия.
     
    Дорийският ордер се развива в Пелопонес и в колониите на Сицилия и Южна Италия. Дорийската колона е тежка и по-ниска от йонийската и коринтската. Тялото и е набраздено с улеи-каналури, няма основа и стъпва направо върху стилобата. Най-типични паметници на дорийския ордер са храмовете в Селинунт /Сицилия/, „Базиликата” в Пестум – Южна Италия и др.
     
    Йонийският ордер се развива главно по Малоазийското крайбрежие и егейските острови. Тялото на колоната е по-стройно и високо от това на дорийската колона и има база. Капителът се състои от кима и волути/охлювици/ и е с две фасади. Типичен пример на йонийски ордер е храмът на Артемида в Ефес от VI в.пр.н.е.
     
    Коринтският ордер, който се създава чак през V в.пр.н.е. е сходен с йонийския. Главната му особеност е капителът. Той е композиран сложно и не е установен така точно, както дорийският и йонийският капител. Основен декоративен и пластичен мотив при него е акантовият лист.
     
    Наред с храмовете са строени и други обществени постройки – стадиони и театри. Кръглата скулптура заема значително място през този период. Запазени са редица прави фигури на младежи и девойки, сравнително добре пропорционирани и в едри форми, без щателна разработка на детайлите. Важна особеност на кръглата скулптура е, че фигурите са построени по закона за фронталитета, т.е. лявата и дясната половина са симетрични. Лицата са озарени от т.нар. йонийска или архаична усмивка. Единят крак обикновено е пристъпил леко напред. Човешката фигура се скулптира и е по-раздвижена.
     
    Към края на архаиката скулптурата не повтаря създадени образци. Тя прави огромна крачка напред в овладяване на пластичността и анатомията на човешкото тяло за догонване на съдържанието във формата.
    Category: My files | Added by: Oli
    Views: 453 | Downloads: 0 | Rating: 5.0/1
    Total comments: 0
    Name *:
    Email *:
    Code *: